Vil du beholde bilen 2-3 år mere? Se hvad du skal undersøge her

Usikkerhed om priserne på nye biler, og hvorvidt man er klar til elbil, får mange bilister til at overveje at beholde deres bil lidt længere. Men hvornår skal man skifte? 

Mand skriver en liste. I baggrunden ses motorrummet på en bil.
Bilist

FDMs rådgivning får mange opkald fra medlemmer, der overvejer, om de skal køre et par år længere i deres nuværende bil. Der er mange årsager, men primært er det bilister, der gerne vil skifte til en elbil, men som ikke kan finde den rigtige bil til den rigtige pris, eller hvor ladeinfrastrukturen ikke er klar, hvor de bor.

Når man overvejer at beholde bilen i flere år, er der en række overvejelser, man skal gøre sig, før man tager beslutningen om at køre videre eller sælge bilen. Der kan være økonomiske fordele ved at fortsætte bilejerskabet, fordi du udskyder et bilskifte. For hvis du køber brugt bil, vil forhandleren skulle tjene 20.000-30.000 kr. – og det kan koste dig mere at købe ny bil.

Men det kan også blive dyrt, hvis der står store reparationer for døren. For at finde ud af, om der gør det, kan du betale en fagmand for at gennemgå bilen. Det kan ske på et bilværksted med kendskab til din bil eller med en vedligeholdelsestest på et af FDMs testcentre.

Rustne bremserør under vognbunden på en bil
Husk at få kontrolleret dine bremserør, der er risiko for rustskader når bilen bliver gammel. 

Tjek for rust og udskiftninger

Derefter ved du, hvor du står økonomisk. Finder de utætheder i drivlinjen, skader på bærearme, nedslidte bremsekalibre eller rustskader på bremserør, kan det være billigere for dig at skifte bil.

Tjek også bilens serviceplan. Når biler bliver ældre, kan der komme sjældne udskiftninger som udskiftning af tand- eller kilerem eller olieskift på gearkasse. Nogle af disse serviceemner med lange intervaller kan være dyre. 

Rustbeskyttelse kan ikke svare sig, hvis du kun overvejer at beholde bilen to-tre år længere, men vil du have bilen i yderligere fem år, så bør det overvejes. Uanset bør du få tjekket karrosseriet for rustskader ved gennemgangen af bilen. 

Rustskader på midten af en dør.
Det er sjældent, at der kommer rustangreb midt på en plade uden at der har været et stenslag først. Så husk at få karrosseriet efter for lakskader, stenslag og - naturligvis - rustskader. 

Sælg dieselbil og plugin-hybrid

Sidst, men ikke mindst, er der et par markedstendenser, som kan gøre, at du bør skifte til en nyere brugt bil eller en ny bil. Efterspørgslen på  dieselbiler og plugin-hybrider er dalende, så her kan man risikere et højere værditab ved at beholde bilen. Nærmer bilen sig 200.000 km, bør man kraftigt overveje at sælge, fordi biler, der har kørt længere, er meget svære at sælge.

Et alternativ til at beholde den nuværende bil i længere tid er at vælge privatleasing. Så kan man prøve noget nyt af uden stor økonomisk risiko. Det vil også give tre-fire år mere, før næste bilvalg skal træffes, og der vil der være endnu flere elektriske muligheder.  

Vil du have personlig rådgivning?

Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med at træffe beslutningen om du skal beholde din nuværende bil eller det er tid til at købe nyt.

Kontakt rådgivningen